Friday, November 14, 2008

Enkla tips på att bli en bättre kund på Pb

- Sluta låtsas att du är en vandrande miniräknare! Säg inte summan och hur mycket pengar du ska ha tillbaka, innan jag har hunnit slå in allt kassan. Jag kommer få fram de där siffrorna när jag slår "total". Detta gör endast att jag måste upprepa de som smart asset till kund redan har konstaterat.

- Prata inte i telefon när du ska betala! Det är galet irriterande att försöka vara trevlig mot någon som pratar om "vad som hände när bagaren blev kidnappad" och "helgens planer", medan jag ska fråga om kunden vill ha en påse. Det är lite som en give and take situation när man handlar. Du langar fram varorna, jag håvar in pengarna och du får äta din chokladbit. Tänk själv om jag stod där bakom kassan i förd keps och pratade om gårdagens "Grey's anatomy"- avsnitt med någon i telefon. Det skulle vara dålig service och inte uppskattas. Service ska även komma från kunden.

- Ta upp plånboken innan jag har slagit in alla varor i kassan! Tänk under lunchen när kön ringlar runt hela affären. Det är redan stressat som det är, eftersom att man gärna vill bli av med kön och inte låta folk vänta för länge. Fatta då hur det blir när någon lirare lassar upp varor, hör mig säga den totala summan och kommer inte på förrän då att plånboken vore bra att ha... speciellt när denna person har en gigantisk ryggsäck. Det är då man börjar andas djupa andetag och biter ihop så att det gör ont i käken för att inte säga något opassande. Något som inte hade behövts om kunden i fråga hade varit lite effektiv i början.

- Be inte om "en trisslott MED vinst"! Det går inte att räkna hur många gånger man hör den meningen per dag. Ärligt talat, hade vi vetat vilka lotter som hade vinst, så hade vi väl köpt dem själva och sluppit servera korv på Pb. Istället hade vi glassat på en playa med en fräsch fruktdrink i ena handen och fläkten i den andra.

- Vänta på din tur vid bakskåpet! Jag tror inte folk förstår att vi faktiskt bakar i butiken och att vi tar ut plåtarna direkt från ugnen, för att sedan lägga in dem i bakskåpet. Det känns som att plåten brinner (trots att vi har på oss en vante) och därför vill man gärna få in bullarna så fort som möjligt. Ändå finns det glupska människor som tar sig friheten att "bara smita förbi lite snabbt för att ta en munk". Behöver jag verkligen säga mer? Ska vi behöva få tredjegradens brännskador för att du inte kan vänta en minut på din munk?

Jag lovar att servicen blir mycket bättre om du följer dessa tips. Det är en fråga om vett och etikett. Artighet varar längst och både kund och biträde kan avsluta affären med ett ärligt leende.

4 comments:

Anonymous said...

Du glömde en: tar du en liten mugg - tryck på liten mugg!!
Hehe, du är grym melanie!
ha en trevlig helg!
Kram/Emma på Pb

Anonymous said...

Tror du blivit lite service-bortskämd borta i svea. När nästa drygo kommer på PB så tänk Madrid, tänk service. Det kunde varit värre!!

Anonymous said...

T, visst i madrid så är alla oförskämda och otrevliga inom service. men i svedala är faktiskt de flesta trevliga bakom kassa och då förtjänar inte vi skit! haha möts man av ett leende, så ska man fan ge ett leende tillbaka.

Anonymous said...

precis. y PUNTO!