Saturday, October 4, 2008

Pb.

Det var en händelserik dag på Pb igår.
När jag kommer in omklädningsrummet, sitter det en lapp på dörren som säger "Sista rycket nu inför Kanelbullens dag" och att "bakmössorna åker på". Något som jag tolkade som en liknelse att alla skulle ta ansvar och baka bullar och se till att bakskåpet alltid var välfyllt. Nejdå! Vi skulle bokstavligt ha på oss sådana där vita, stora, pluffsiga saker på skallen. Eh hell no. Någonstans måste man dra en gräns. I don't do bakmössor. Jag menar, det är ett jäkla stort steg för mig att ha på den där förbannade "pb-kepsen" dag ut och dag in (- som by the way kliar som satan och har lämnat ett permanent avtryck på mitt hår).
Pb går verkligen all in för att sälja mest och vinna flest tävlingar och då pratar inte jag endast om vår butik. Interntävlingarna haglar och alla tar det på största allvar. Under en kampanj skulle man tydligen ha på sig lösmustascher (fråga mig inte varför) OCH några hade faktiskt på sig dem. What the? Hur lågt får man sjunka? Alltså jag Jobbar på Pressbyrån. Jag är inte huvudnumret i en freakshow.

Något annat random som hände igår, var att det strax innan stägning, springer in en stressad kille iförd en kanindräkt och frågar om närmaste bankomat.
Och sist men inte minst...
Jag var själv i butiken och kön ringlade enda ut till dörren. Då kommer en kvinna fram till mig som jag hjälpt några minuter tidigare, som hade köpt två snickers och ett 11kr frimärke. Hon: "Jag tror det blev något fel. Det jag köpte skulle gått på 29kr och inte 35kr" Jag drar ut hennes kvitto som bekräftar att hela hennes köp hade blivit 29kr. Eftersom att min kassa räknar ut allt för mig, så kan jag inte tänka mig att jag ber henne betala något annat än det som står, något som jag lugnt försökte förklara. Och att hon därför nog ändå endast hade betalat 29kr och inte 35kr, precis som det står på kvittot. Kön blev bara längre och längre, och för att bli av med tanten så stoppade jag min hand i fickan och drog fram en femma och tog en krona från kassan. Jag pallade inte bråka om 6kr. Hennes svar på detta blev (just för att jag tog femman från egen ficka) att "jag vill inte ta dina pengar". Då förklarade jag så lugnt jag kunde (jag kokade inombords) att det inte spelar någon roll om jag tar från kassan eller min ficka, eftersom att jag ändå måste stoppa mina 5kr i kassan för att förhindra diff. "Jag vill inte ta dina pengar". Då rann bägaren över för mig. "MEN DU KOM JU TILLBAKA FÖR ATT DU VILL HA TILLBAKA 6KR. SKA DU HA PENGARNA ELLER INTE?! JAG HAR FAKTISKT FLER KUNDER ATT HJÄLPA" Hon gick utan att ta "mina" pengar. Allt drama i onödan. Det är därför jag hatar det svenskafolkets tankesätt.

2 comments:

Mas Has said...

En månad i Suecia och du är nu tillbaka på pressbyrån med "intressanta" kunder. Kan förstå att du vill tillbaka, o kul att du åker ner snart. Läste om att det blir dyrt att ringa ner till spanien med telia. Tänkte höra då om du brukar använda sånna där telefonkort som du kan köpa för kanske 100-150kr där du har kanske 150-200min. Eller det kanske är billigare med telia??

Anonymous said...

Bra gjort. Den subban ska ha fett me spöö !! Madrid har tuffat till dig Mel, n Im lovin it! Fortsätt så. Ses prontisimo. /T