Tuesday, March 25, 2008

Dejame en paz!

Det spanska systemet vad gäller folkbokföring och social securaty number är ett skämt. För att få öppna ett spanskt bankkonto, måste jag ha ett jobb. För att få ett jobb måste jag ha ett nio-nummer (social securaty number) och för att skriva in mig och få det där jävla numret, måste jag vänta en månad. It don't make any sense! Detta betyder alltså att jag måste ta ett svartjobb på en irländsk pub, för att överhuvudtaget överleva. Där måste jag jobba i över en månad för att jag ska få kunna skriva in mig, och därefter kan jag (om lyckan finns på min sida) börja leta ett bättre jobb. Suck.

En annan sak jag måste klaga på är alla överkåta spanjorer. Man känner sig som ett djur i bur. Visst ökar självförtroendet när en het ger en uppmärksamhet, men när en 70+are slickar sig runt munnen eller när en sopgubbe lockar på oss som om vi vore katter, så blir man nästan bara offended - som att vi vore i samma league?! Hell no! Vale?

Annars är allt bra! Igår gick jag och tjejerna på en barrunda, drack sangria, chupitos y un volcano - en drink formad som en vulkan, som alla tre drack ur samtidigt med meterlånga sugrör. Runt halsen bar vi hawaiihalsband och i håret hade vi paraplyer. Ena sekunden strosade vi runt på spanska gator, och nästa befann vi oss på Hawaii. Ska lätt bli stammis.

Idag har solen stekt. Vi har sprungit runt i t-shirt och solglasögon. Hörde att det svinkallt och snö i stan? Det får mig att inse att jag valde rätt.

Jag saknar er alla.

3 comments:

Anonymous said...

Tål att sägas igen. Borta bra men hemma bäst :P
Lycka till med jobbsökandet iallafall :P
Man kan ju tycka att EU gemenskapen borde underlätta isådana här situationer men nej :P
Kraaam

Anonymous said...

Oh, very strange system, but hold on and everything will solve. :D
I have noticed the problem with the spanish men!!, when I have had my sister and friends down here. I have also noticed at pubs and discos where guys, so obvious, just stands and staring if they were invisable.

So it became some chupitos :P do have any favorites yet? The doctorands have tried to persuade me to start to drink "absenta". It's okey but I prefer Tequila :P

Have fun!

Anonymous said...

hahaha ja sa ju att spanjakerna o deras system e lite udda.. men du vänjer dig och innan du vet ordet av kommer du älska det och t.o.m sakna det!!! njuuuuuut av den tid du har där för de kommer vara den bästa i ditt liv!

BAMSKE KRAMAR / antonia