Sunday, March 23, 2008

Madrid!

Efter ett tårfyllt adjö av familjen, började mitt äventyr. Självklart pep det när jag gick igenom passkontrollen, så att en kvinna var tvungen att visitera. Typiskt.
På planet kände jag mig sjukt ensam, där jag satt längst in omringad av spanska par. Men jag försökte ignorera detta genom att titta på den mest töntiga film jag någonsin sett - Aquamarine. Jojo spelade en av huvudrollerna, behöver inte säga så mycket mer.

Det första som hände mig och Therese efter att jag hade landat, var att T's plånbok blir stulen. Vi blev inknuffade i ett hörn i en proppfull tbanevagn, där en förvirrad man började fråga oss om vilken linje han skulle ta till Opera. Jag började skratta eftersom att han var så osmidig och Therese försökte hjälpa honom. Efter en sekund kommer en man precis bakom Therese till undsättning, och båda kliver av samtidig vid nästa station. Precis när de klivit av och dörrarna stängdes, kollade vi våra väskor och Tess märker förlusten. Vi var så blåögda att jag skäms! Nu är alla kort spärrade och imorrn väntar ett samtal till den svenska ambassaden - där jag by the way redan är hemmastad, efter pimpincidenten när jag fyllde 15år.

Annars har jag inkvarterat mig i pison (som är perfekt för oss), packat upp och sånt. Just nu känns det väldigt bra! Jag, Therese och Erika klaffar obehagligt bra och jag lär mig mer och mer spanska för varje minut.

Vi kom nyss hem från en mysig bar i city, där vi drack sangria och diskuterade framtiden. Det ser ljust ut. Dock är det tråkigt att båda min flatmates har jobb, så om dagarna är jag helt själv. Fast kanske det är bra? Målet med resan är ju att jag ska bli självständig... Imorgon ska jag utforska vår barrio och staden själv. Spännande!

3 comments:

Anonymous said...

Vad trevligt. Skulle också vilja utforska madrid, iallafall mer än att sitta här hemma och se hur flera decimeter snö faller ner på marken när man har desperat längtar efter vår...

Anonymous said...

oh, tough start, hope it will go okey with the swedish embassy and to recieve new cards.

Sound good that el piso está muy bien y tú español fui mejor. Don't know if that was correct, but I think it make sence :P
Enjoy Madrid and don't drink to much chupitos and sangria ;D

Anonymous said...

eric: jag saknar verkligen inte kylan och snön! usch är verkligen glad att jag slipper det håll ut. snart kommer även våren till suecia!

peter: varför engelskan? blir förvirrad om du vill att jag ska svar på eng eller sve? ambassadbesöket gick åt skogen (röd dag), men vi ska dit imorrn igen! i like chupitos y sangria, så det kan inte bli för mkt ;) hah!

ha det bra båda två och alla andra!!!